E. A. Rodriguez: Madagaszkár királya

Erről a könyvről nem is akartam bejegyzést írni, mert mint regény nekem ez elég gyenge volt. Benyovszky Móric kalandos életét tényleg sikerült belesűríteni ebbe a rövid kis könyvbe, s hogy vajon ez minden részletében így esett-e vagy sem? Miután Benyovszkynak önéletrajzi írása is megjelent, talán nem megalapozatlan a sűrű életútnak e tömör leírása. Barsi Ödönt takarja egyébként az írói álnév, aki nem csupán író volt, hanem színész, rendező és műfordító is. Sok regényt írt, de csak erről az egyről hallottam eddig.
Ami ezzel a témával kapcsolatban inkább érdekes, hogy utánanéztem Benyovszky Móricnak az interneten és láttam, hogy van egy Magyar-Madagaszkári Baráti Társaság, amely őrzi Benyovszky Móric emlékét és ápolja a madagaszkári kapcsolatokat is. Ha kicsit nézelődünk az oldalon, akkor további érdekes információkat tudunk meg eme nagy kalandorról és valójában kissé hihetetlen, ámde csodás Benyovszky oly sok akadályba ütköző törekvése Madagaszkár gyarmatosítására és az ő bennszülött "népei" életének jobbá tételére. S hogy a végén az történt vele, ami történt... kár, hogy nem lehet visszaforgatni az idő kerekét. Jobb s kerekebb befejezést érdemelt volna egy ilyen elhivatott és céltudatos ember élete.

Ugyan most Jókait félretettem pár hónapra, de látok rá esélyt, hogy előveszem egyszer a Gróf Benyovszky Móric című regényét, érdekel ő hogyan írta meg ezt a nagyon kalandos és helyenként romantikus életutat, mert azt elismerem, hogy Jókai ebben az egyik legjobb. 

Nincsenek megjegyzések: